När det billiga blir bäst får Nisse plugga hemifrån och aulan eka tom

Publicerad 17 augusti, 2008

 

Bild: Stock. XCHNG 

 

– Alla kommer att tvingas spara när de tar konsekvenserna av halvtomma klasser. Men vi har bestämt oss för att överleva, säger Bo Karlsson, rektor på Farsta gymnasium, i DN: s artikel om tomma stockholmsskolor.

 

Japp, detta är verkligheten idag. Över 750 stolar står till förfogande i kommunala gymnasieskolor i Stockholm. Även friskolorna har platser kvar. Bra va? Nej, kanske inte.

 

Den vansinniga överetableringen av skolor gör att utmärkta lokaler, speciellt anpassade för skolverksamhet, ekar tomma, samtidigt som elever trycker ihop sig i ”Superdupercoolaskolans” billiga kontorsutrymmen med en laptop.

 

Att driva en skola på bästa sätt kräver de facto en mycket specifik planlösning, anpassad för en komplicerad verklighet. Det kräver en aula, ett flertal klassrum med över 30 stolar och bänkar, småutrymmen i anslutning för grupparbeten, ett bibliotek med duktig personal, datorsalar med mer än 10 datorer, ett resurscenter, plats för skolhälsovård, elevskåp, skolmatsal och helst också en skolgård.

 

Det säger sig självt att när det billiga blir bäst, ryker det ovanstående all världens väg. Samtidigt som du och jag står för fiolerna genom våra skattepengar!

 

Resursslöseri brukar man krasst kalla det, när det gäller andra delar av samhället.

 

Förr kunde man på ett helt annat sätt planera för hur årskullarna såg ut, hur många eleverna var och vilka behov som fanns.  För visst krävs det en viss samordning på utbildningsområdet, även om den tanken får många att spotta och svära av avsmak. ”Valfrihet” är istället det ord vi skattar högt idag. ”Valfrihet” och ”fri konkurrens”. Då puffas de dåliga skolorna bort, nämligen. För visst väljer våra tonåringar hellre en skola med höga krav och god undervisning än en skola där de får godkänt bara genom att finnas på klasslistan?

 

Eller..?

 

Knappast.

 

Och trots att vi vet att antalet elever kommer att minska i framtiden så startas och utvidgas friskolor till höger och vänster idag – en våldsam friskoleboom, för skolan går numera att tjäna storkovan på!

 

Med aggressiv konkurrens, indragningar och kvalitetssänkning som följd. Indragningarna slår heller knappast mest mot friskole-VD:n  von Silfverpluskas egna plånbok . Snarare är det hans lärare som tvingas att trolla med knäna, och hans elever som inte får det stöd eller de resurser de har rätt till.

 

Jag vet hur det är. För några år sedan snodde jag själv med mig några extra blyertspennor från posten till mina elever, betalade fikat till föräldramötet ur egen ficka och bidrog med egen laptop till lärarrummet för att få arbetet att fungera!

 

Det är verkligen inte en situation som gynnar eleverna och deras lärande i slutändan. Kanske är detta något våra politiker bör fundera över, om de menar allvar med att satsa på skolan och våra ungdomar. Om de menar allvar, alltså…

Filippa Mannerheim

Läs mer på Dagens Skola:

När eleverna blir "kunder" blir betygen konkurrensmedel i kampen om skolpengen.

 

Här är listan som hjälper dig att välja rätt gymnasium!

6 kommentarer till “När det billiga blir bäst fÃ¥r Nisse plugga hemifrÃ¥n och aulan eka tom”

  1. Jan-Inge Flücht

    Ett exempel.Titta bara på dom muslimska förskolorna. Där fungerar allt perfekt. Mer sådana tack. Och islam är bra för hela samhället, det genererar välstånd och demokrati.

  2. Filippa

    Jan- Inge. Jag vet inte om du är ironisk eller inte??? (Hoppas inte.)

    Att vara emot friskolor är hur som helst inte att vara emot religionsfrihet i samhället… Jag förstÃ¥r faktiskt inte riktigt vad du menar? Om du nu menar nÃ¥got över huvud taget…

  3. Janne

    Jag hade för några år sedan tillfälle att vara på gymnasiemässan och se hur hundratalet skolor, såväl friskolor som kommunala, försökte locka 15-16 åringar med billiga bilhandlarknep. Det handlade väldigt lite om pedagogiskt och metodiskt innehåll utan mer om hur många datorer och annan elektronisk utrustning skolan hade. Allt förpackade i glättiga kataloger.

    Efter nÃ¥gra timmar i denna villervalla kände jag mig illamÃ¥ende och tänkte hur all världen skall en niondeklassare kunna hantera detta “utbud”. Kör ut mÃ¥nglarna ur skolvärlden!

  4. Filippa

    Jag hÃ¥ller med, Janne! Det är en trÃ¥kig och ledsam utveckling, verkligen. I synnerhet som debatten idag präglas av helt andra saker än det du skriver om – pedagogik och metodik. Tyvärr!

  5. Erik

    Huvet på spiken!

  6. Kettil

    Men var är alla friskolevänner? Finns här ingen som kan förklara hur den fria konkurrensen gör att alla skolor skärper till sig och ökar på lärartätheten, bygger ut skolbibliotek, satsar på näringsriktig kost och mer individuell handledning?

Kommentera

*

Copyright © DagensSkola.