Arkiv för ‘Krönikor’

Tänk vad häftigt det är det där med vinst. Först inkasserar man litet skolpeng och sedan drar man åt svångremmen. Och så vips åker skattepengarna ned i ens egen ficka. Utan att någon protesterar. Alla är nämligen naivt övertygade om att vinstintresset förbättrar kvaliteten eftersom det finns en given drivkraft. Hur menar man då? Vems […]

Igår lämnade jag tillbaka elevernas analyser av romanen Gömda. De hade fått i uppdrag att diskutera den utifrån faktionslitteraturbegreppet – hur skall vi förhålla oss när linjen mellan dokumentärt skrivande och fiktion inte längre är glasklar? Varje elevark hade jag klottrat fullt av synpunkter, frågor, instruktioner, råd och strykningar.  För nu var det dags för […]

För några år sedan satte jag 15 IG:n i en klass på 32 elever. Det var inte roligt. Varken för mig eller eleverna. Många föräldrar ringde. Ilskna. Upprörda. Allt från ”Du är rasist!” till ”Har du prövat med uppmuntrandets pedagogik!” framfördes. Någon förälder kallade mig pyskopat. Det var en ganska jobbig månad. Tack och lov […]

– Igår hade vi friluftsdag, sa sonen. Vi fick springa flera kilometer. Den som sprang på 20 minuter och under det fick VG. Jag fick G för jag sprang på 20,5. Typiskt va? – Hujedamig! sa jag. Jag hoppas du fattar att dina lärare har noll koll på läroplanens kriterier som är litet mer komplicerade än […]

Nu känner sig den här rektorn riktigt trött! Jag har just tagit del av avtalet mellan SKL och lärarförbunden. Resultatet blev en parodi till avtal. Vem kan vara nöjd med detta?

Usch så hemskt det är det här med att laga näringsriktig mat. Skitjobbigt alltså. Själv värmer jag mest på Mamma Scans köttbullar och slänger ihop litet pulvermos under varmvattenskranen till mina ungar. Å andra sidan har jag inte ångest för det för det är knappast mitt jobb att se till att mina barn äter bra. Det […]

Nitton lärosäten som bedriver lärarutbildning har gett SCB i uppdrag att genomföra en undersökning bland examinerade från lärarutbildningen. Jag fick enkätundersökningsblanketten på lådan igår och blev mycket glad och nöjd: ”Vad bra att de frågar mig om vad jag tyckte om min (för övrigt urusla!) utbildning. Så bra att de vill använda tidigare studenters åsikter […]

Alla vet det. Men ingen låtsas om det. Ett intyg från lärarhögskolan om att man läst mer eller mindre högtsvävande och ytterst teoretiska kurser i pedagogik och diktaktik är inget bevis för att man är en duktig pedagog. En bra pedagog har sitt hjärta i elevernas lärande och i eleverna som individer och samhällsmedborgare! En […]

Vi har läst ert förslag som är ute på remiss. Enligt vårt sätt att se det brister det allvarligt på en rad punkter: Det finns ingen eller föga anknytning till pedagogisk forskning, det grundar sig inte på något sätt i en realistisk bild av eleverna – i synnerhet dem på yrkesprogrammen – det handlar endast om ”att” eleverna gör, inte ”hur” eleverna gör det, genusperspektivet lyser med sin frånvaro, liksom värdegrundsanknytningen. Dessutom är källkritiken reducerad till en parantes vilket är olyckligt när denna kompetens är synnerligen angelägen i ett informationssamhälle och ur ett medborgarperspektiv.

I februari förra året fick vi en idé. Vi tyckte att det borde finnas en dag då alla byter böcker med varandra.Var som helst. När som helst. Med vem som helst. Så vi startade en grupp på Facebook och satte dagen tre veckor framåt i tiden, till den 5 mars. Vi kallade det Stora Bokbytardagen. […]

”När barn utsätts eller utsätter andra är det vuxna som bär ansvaret”, skrev barn- och elevombudet Lars Arrhenius och journalisten Katarina Wennstam i en debattartikel i Aftonbladet för ett tag sedan. Och visst är det så. Det är vuxnas ansvar att ”säkerställa att alla barn har en trygg skolgång”, för att åter citera ur artikeln. […]

Två av mina idoler i historie- och litteratursammanhang skriver en oerhört viktig debattartikel om historieämnets manliga karaktär idag i DN. Hoppas rapporten skapar debatt så att våra politiker kan fundera litet på vad som sker när tjejerna i våra klasssrum uppmanas att läsa och innantillplugga vilka vapen en viss typ av armé använde sig av […]

”Elever ska få betygsätta sina lärare!” Feta rubriker smaskas numera ut i dags- och kvällspress. Idén kommer ursprungligen från Ilmar Reepalu (s), kommunstyrelsens ordförande i Malmö, en man som glatt förkunnar att han inspirerats till det hela av dokusåpan Klass 9 A och hävdar att syftet med tonårsbetygen är att förbättra lärarnas pedagogiska kunskaper. Man […]

Resursskola = elitskola?


02 februari, 2010

Min sons stackars morfar dog i tron att den svenska skolan hade utvecklats till ett studium i navelbeskådande flummig okunskap och med det för honom sannolika ändamålet att: ”…. starka krafter inom Det nya frälset,……..,byråkratin, ser fram mot de sötebrödsdagar då folket äntligen är förvandlat till stumma lealösa lätthanterliga analfabetiska kräk?”

Inte en dag för tidigt…


02 februari, 2010

– Här gör vi våra egna läroböcker, sa fröken stolt. Jotack. Det märktes. Varje gång sonen (då åtta år gammal) skulle göra matteläxan fick han med sig hem ett inplastat fult, maskinskrivet, egenihopsnickrat häfte. Varje sida i häftet bestod av fyra kolumner med fyra tal i varje. Sonen fnissade förnöjt varje gång. Han behövde nämligen […]

Förra året vid den här tiden satt jag och mina arbetskamrater och filade på ”koncept”. Vi utarbetade klatschiga reklamtexter, diskuterade ”säljande” projektplaner för våra kunder och ägnade konferenserna till att fundera över vårt utvecklingsläge i förhållande till konkurrenterna. Nej, vi jobbade inte som copywriters. Vi var gymnasielärare. För så ser det nämligen ut i valfrihetens […]

Tack Aftonbladet – här tog ni er ännu en chans att dissa oss lärare! Men hur är det med källkritiken? Eller var det månne en liten praoelev som satte rubben till dagens artikel..? Efter att ha läst den klart missvisande men ack så medialt smaskiga rubriken ”Lärarna tar inte mobbningen på allvar” känner jag mig, […]

  Bild: stock.xchng

 

Jag har med intresse och bävan följt debatten angående "Rektors" inlägg om bra och dåliga lärare. Vi får hoppas att f.d. rektor förblir före detta. Hur kan man utveckla en nästan hatisk inställning till ett lärarförbund och dess medlemmar när ens uppgift är att leda, uppmuntra, stimulera …. lärare.

 

Vi har alla, förhoppningsvis, vilat upp oss under julledigheterna och är fulla med tillförsikt till den nya terminen. Snart är vi i färd med slutförandet av terminen när den stora snackisen i personalrummet kommer: lönesättningen som skolledningen har gjort.

När jag gick en kurs, för några år sedan mötte jag Janne. Han var 56 år och arbetade deltid som redigerare på ett företag i Stockholm, samtidigt som han vikarierade som gymnasielärare i mediekommunikation och textbehandling. Han var mycket omtyckt och nådde mycket goda resultat i elevgrupperna. Men nu skulle Janne petas och en behörig lärare skulle anställas. För Janne var obehörig med sina fem års studier på universitetet, sin 30-åriga yrkeslivserfarenhet och sina inhämtade lärdomar från sex år som tjänstgörande lärarvikarie.

Copyright © DagensSkola.