Arkiv för ‘Krönikor’

 

Min erfarenhet är att det är oerhört mycket enklare att undervisa en motiverad, självgående, talangfull jätteduktig klass. Visst är det inspirerande när du som lärare är kunnig men i stort sätt kan du vara rörmokare och läsa läroboken högt utantill – de duktiga eleverna fixar biffen ändå.

 

 

– Har du läst "Gömda"? frågar mig min 16-åriga elev med andan i halsen. Alltså jag bara ÄLSKAR Liza Marklund! Ingen skriver så bra, jag läste till två inatt, fattaru! Och jag som hatar att läsa böcker. OCH DEN ÄR SANN!!! Har du läst den, fröken?

 

  

Bild: Stock.XCHNG 

 

"Allt fler elever söker ledigt under terminen" skriver Aftonbladet efter DN:s artikel "Ledighet under terminen växande problem i skolan". Men nej. Så är det faktiskt inte. Inte alls.

 

För tre år sedan blev jag nedkallad till rektorn. En elev var missnöjd med sitt slutbetyg i svenska och krävde det högsta betyget på skalan. Han hade knåpat ihop en "anmälan" mot mig, skriven med ett sådant generande naivt och bristfälligt språk, att dokumentet i sig hade fungerat som bevis för min oklanderliga bedömning. På det nationella provet, rättat av en annan lärare, hade eleven fått betyget godkänd. Han kände sig nu kränkt och orättvist behandlad.

 

I Sverige vill vi att skolan skall betraktas som samhället i övrigt när det gäller brott. Brott som sker i skolan ska alltså polisanmälas på lika villkor med brott begångna utanför skolan. En omedelbart logisk och självklar tanke – brott är brott oavsett vart det blir begånget och av vem. Och brott bör anmälas till polisen. Frågan är, vem som bör göra polisanmälan om brott begås i skolan.

Harning, författare och specialpedagog

 

-Den svenska skolan är dålig på att belöna elever som lyckas bra – Jantelagen gäller även i klassrummen. Det anser den moderata arbetsgrupp som inför valet 2010 ska förnya partiets politik för unga. Ett förslag som i grunden handlar om att belöna de redan belönade.

  

Bild: Stock.XCHNG 

 

"Elever ska få betygsätta sina lärare!" Feta rubriker smaskas nu ut i dags-och kvällspress. Idén kommer från Ilmar Reepalu (s), kommunalstyrelsens ordförande i Malmö. Men vad menar han egentligen? Och vad är problemet med retoriken? Läs krönikan i Skolvärlden.

Systrar emellan – en saga!


11 november, 2008

 

En liten saga full av fantasi och litet annat också, som diktades för byrålådan sommaren 2003…

 

Bi Jonsson såg ut genom fönstret och insåg att situationen nog var prekärare än hon först föreställt sig. Med en VD: s kalkylerande hjärna, gjorde hon alltså hastigt upp sitt nästa drag, vilket tog ungefär en halv minut. Därefter log hon varmt mot sin yngst anställda.

Bild: Stock.XCHNG

 

Nu börjar media igen med sina krigsrubriker om betygsättning av lärare. För mig som befinner mig mitt i krigszonen blir det mer än underligt. Varför diskuterar vi betygsättning av lärarna? Det har väl alltid varit kursutvärdering som gällt i skolan? Så också i Malmö 2008. Oavsett vad kommunalrådet råkar säga. Och en utvärdering av lärarprestationen är väl inte helt orimligt att kräva?

 

Det fanns ingen jämlikhetstanke i grundandet av skolan även om det säkerligen funnits många individer med nog så goda intentioner. I takt med att vänsterkrafter, socialdemokrater, tog över den parlamentariska makten så har dock jämlikhetstanken nått skolan. Detta spelade dock knappast någon roll för jämlikheten i samhället.

 

Läs mer av Björn Johannesson på: http://bjohannesson.blogg.se

 

I Stavros Loucas sommarprogram berättade han att bland det första han sa till sin första klass på Rinkebyskolan var något i stil med: "Jag har suttit i fängelse och varit med i två krig." Men vi andra då? Som inte varit med i krig och vars namn bara betyder "rådgivare"… Nä, vi får vara glada om eleverna tycker att vi har snygga jeans och en trevlig attityd.

 

  

Bild: Stock. XCHNG 

 

Jag vill berätta om ett föräldrarsamtal jag hade med vår sons lärare. Ett utvecklingssamtal som endast handlade om att utvärdera min son. Han ansågs omogen, ouppfostrad, leksugen och allmänt irriterande. Han rättade sig inte efter lärarna, var lat och besvärlig. När de båda lärarinnorna triggat igång varandra med fler och fler synpunkter gällande sonens problematik, började mitt hjärta dunka och tårarna rinna.

 

 Bild: Stock. XCHNG 

 

Antonio Serra skrev i en tidigare artikel om elevers många fördomar om lärare. Här kommer fler… Bland annat om kläder och träning. Läs och lär. Om det där mystiska som kallas "lärare"… 

 

 

Bild: Stock.XCHNG 

 

Här om dagen blev jag kallad till samtal på andra sonens skola eftersom hans lärare ansåg att vi hade ett mycket allvarligt problem och att han nog inte kunde fortsätta med att undervisa sonen. Det visade sig att läraren inte kunde känna min sons kärlek och tillgivenhet.

 

Vad hände med dem som började kämpa vid startlinjen men aldrig lyckades längre än till VG i snitt? Framför allt, hur stor del av det som står präntat i elevers betygskuvert beror på vilken lärare de haft och vilken skola de gått i?

 

  

Bild: Stock.XCHNG 

 

– I dag fick jag lära mig ett nytt ord, säger en kollega på lunchen, och jag spetsar öronen, nyfiken på vad det kan vara. Men ordet är en gammal bekant – ”emo”. Den här erfarna läraren har alltså arbetat på en gymnasieskola i flera årtionden, helt ovetande om en av de mest framträdande och omdebatterade ungdomskulturerna under åtminstone de senaste femton åren.

 

 

 

 Bild: Stock.XCHNG

 

I verkligheten finns det inte någonting så skrämmande för en lärare som en pedagogisk ledare. En ledare som kommer in på dina lektioner och funderar på hur, när och varför. En ledare som helt oanmält går på lektionsbesök och antecknar vad du gör för att senare fråga läraren varför denne gör på det viset istället för på ett annat vis. Min ambition med mitt rektorskap är att jag skall vara mycket ute i verkligheten och där utöva pedagogiskt ledarskap.

 

Rektor i Stockholm

 

Som lärare blir man nedslagen av elevernas attityd till arbetstid. Majoriteten av mina elever är duktiga, ambitiösa, målmedvetna och driftiga ungdomar som vill plugga. Ändå har flera av dem inställningen att 20 minuter för sent på morgonen är "väl inte så farligt". Får man litet "ont i magen" är det bara att kila ned till syster och sedan strunta i resten av dagen. Har man lovat en polare att ses klockan tre för att återlämna en mobiltelefon, jamen, då måste ju det gå före engelskan, det fattar väl vem som helst!

 

Hur fint, objektivt och rättvist det än låter vet vi hur information fungerar idag. När skolorna själva "ger" information om sin verksamhet numera, är det i blodig kamp med andra skolor och i många fall för att överleva. Mest pengar på bäst copywriteföretag vinner. Blanka affischer pryder tunnelbana och buss. Slogan läggs på slogan. Miljon på miljon på att fånga in eleven, istället för att satsa på denne.

 

 

 

Bild: Stock. xchng

 

I alla undersökningar som görs och i alla inställsamma uttalanden från politiker talas det om vikten av bra lärare – landets mest betydelsefulla yrken sägs det ofta. I Sverige har alla gått i skolan och således haft lärare – därför vet alla hur lärare ”är” – eller… vet de verkligen det?  Lärare – en speciell underart till Homo Sapiens Sapiens? 

Copyright © DagensSkola.