När jag studerade litteraturvetenskap på Stockholms universitet, skrattade en av mina korridorsgrannar högt när han hörde mitt ämnesval.
– Ska du lära dig att läsa dikter! Fy fan vilket slöseri med pengar!
Själv gick han på KTH och skulle bli något. Något riktigt och viktigt.
Länge var jag ledsen och upprörd över hans ord. Tills en klok person spände ögonen i mig och sade: – Människan har tekniken att spränga jorden flera gånger om men inte hjärtat att leva i fred med varandra!
Det gjorde mig övertygad igen.
Att alliansen är snål när det kommer till kulturfrågor är ingen hemlighet. Men det är mycket tråkigt att läsa gymnasieutredningens förslag om att de estetiska gymnasiekurserna inte längre skall vara obligatoriska.
Valfrihet, valfrihet, sjunger man som vanligt. Eleverna skall själva välja. Och skolorna får väl själva försöka slå in varan (kurserna) i så vackert retoriskt omslagspapper som möjligt så att de blir attraktiva. Då blir nog allt bäst, tralala.
Jag är till döden trött på parollen att om fem miljoner flugor äter skit, så smakar de nog gott. Och jag är så rädd för en utveckling där man endast fokuserar på mätbar kunskap men glömmer att människan, faktiskt för att kunna fungera som just människa, behöver få redskap för att uttrycka sitt eget jag.
Drama, musik, bild fyller en oerhört viktigt funktion på våra skolor idag. Att bli en bra medborgare, att utvecklas och få förståelse för den värld vi lever i, handlar nämligen inte om att plugga på kapitlen om demokrati i Samhällskunskapsboken. Men det kanske är för svårt att förstå. För vissa…
23 september, 2008 - 09:53
Varför ska bara de estetiska ämnena vara valbara? Enkelt – det finns ingen inom alliansen som vill försvara ämnenas status!
Varför är religionskunskap kärnämne? Fråga din närmaste Kd-politiker, men se till att du avsatt en eftermiddag. Minst.
Det diskuteras om ekonomi som kärnämne. Självklart, Gud ska ha sitt – och Mammon resten.
Men de estetiska ämnena? Kan upplevelser betygsättas? I sÃ¥ fall – varför?
PÃ¥ fullt allvar föreslogs betyg i “demokrati”; man skulle inte kunna ha högsta betyg om man var med i en främlingfientlig organisation. Hur ska man kunna mäta det? Man hade rÃ¥kat i i en Ã¥tervändsgränd och kunde inte förstÃ¥ skillnaden mellan kunskap och värdering. Men trodde att man kunde betygsätta bÃ¥da.
Och jag tror att regeringens utredare enbart haft ett för ögonen – vad kan vi betygsätta! Det handlar inte om vi vi vill att vÃ¥ra ungdomar ska kunna, hur vi vill att vÃ¥ra ungdomar ska utvecklas – utan hur vi ska kunna sortera vÃ¥ra ungdomar.
Och där passar inte de estetiska ämnen in.
23 september, 2008 - 10:13
Du har rätt, Åke! Det handlar om hur vi ska kunna MÄTA kunskapen. Och så bygger man upp skolans ämnen efter det. Trist tycker jag. Skolan borde sannerligen vara mer än så. Eller?